Journalistiken förändras hela tiden och jag är ganska säker på att den kommer se ganska annorlunda ut redan om fem år. Internet och sociala medier är det som gäller just nu.
Idag startade Ajour som senaste veckan satsat hårt på att skapa en hype kring genom att varje dag presentera en ny medlem som på sina egna bloggar kunnat berätta lite kort om tankarna bakom Ajour.
Vad man kan förstå av satsningen hittills handlar det om att lyfta fram aktuella saker, bjuda in läsare att kommentera och sen presentera olika personers åsikter och tankar samtidigt som man har källkritik och berättandet i fokus.
Jag tror inte Ajour är lösningen för framtiden, det är ännu ganska klassiskt. Just nu är det en spännande nyhetsblogg men jag hoppas det utvecklas och blir ännu mera. I satsningen är journalisterna och bloggarna som står bakom i centrum. Det har både för och nackdelar. Det kan skapa relationer och kontakt med läsarna på ett positivt sätt, men det kan också bli personfixerat och att journalisten eller skribenten faktiskt står i vägen för berättelsen som man vill leverera.
Framtiden får utvisa om Ajour är ett vinnande koncept eller inte, men det är bra att man satsar och försöker bryta ny mark. Journalistik för framtiden handlar förutom storyn om berättande, faktagranskning, källkritik, spridning och kontakt med läsare, lyssnare eller tittare tror jag.
Kommentera gärna